Trainingsbureau > Concurrentie

Breekpot & Co

Bij Breekpot & Co draait alles om het versterken van persoonlijke kracht, door het aangaan van persoonlijke confrontaties. De basis van succes begint volgens Breekpot & Co bij de persoon zelf. Uitgangspunt bij al de trainingen is de overtuiging dat het succes van organisaties wordt bepaald door het persoonlijke succes van de mensen die er werken. Gedragsverandering wordt dus intensief gestimuleerd. Mensen presteren immers beter wanneer ze tevreden en gemotiveerd zijn, en zich betrokken en gewaardeerd voelen.

Breekpot & Co heeft de minste internationale erkenning. Het heeft slechts drie vestigingen in het buitenland en is de marktleider van Nederland. Het zetelt sinds 1992 in België en sinds 1996 in Polen. In 2008 is aan dit bescheiden lijstje China toegevoegd. Desalniettemin claimt Breekpot & Co dat ze wereldwijd “in-company” trainingen verzorgen bij grensoverschrijdende multinationals. Hiervoor hebben ze dus geen vestigingen nodig in het buitenland. De trainers worden naar de multinational zelf gestuurd vanuit één van de drie vestigingen.

Tijdens de trainingen worden voorbeelden gebruikt die zich specifiek op een markt of bedrijf toespitsen. Hierdoor is het resultaat van de trainingen direct toepasbaar. Werknemers hebben op deze manier ook echt iets aan de kennis op korte termijn. In totaal stonden er eind 2009, 19.783 deelnemers ingeschreven voor open cursussen en opleidingen en werd met 6.890 klanten samengewerkt. Inclusief coaching lopen er 3.465 bedrijfsinterne projecten.

Breekpot Global, de houdstermaatschappij van de drie divisies Breekpot & Co Groep, BNR Deelnemingen en BNR Training, heeft over 2009 een omzet gerealiseerd van € 87,7 miljoen, 8,9% meer dan in 2008. Gecorrigeerd voor afgestoten activiteiten die in 2008 bijdroegen aan de omzet, was de omzetgroei 14,4%.

Breekpot & Co heeft in 2003 een eigen ‘Universiteit’ opgericht. Het biedt hoogwaardige, academische nascholing aan professionals met een aantal jaren werkervaring. Inhoudelijke verdieping, op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis. Er wordt gewerkt aan zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling, en tegelijk wordt er een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de organisatie.

 Punten ter samenvatting:

  1. Versterking van persoonlijke kracht op confronterende wijze;
  2. Marktleider van Nederland;
  3. Beschikt over een Online Leeromgeving;
  4. Gebruikt specifieke voorbeelden uit de praktijk. Hierdoor een direct toepasbaar resultaat;
  5. Breekpot & Co University;
  6. Gevestigd in slechts drie landen, hierdoor de minste internationale erkenning.

WINDOW Trainingen

WINDOW International is een van de grootste trainingsbureaus wereldwijd. Het bevindt zich, dankzij franchising,  in meer dan 57 landen over de hele wereld. WINDOW heeft het een grote internationale erkenning, wat de aantrekkingskracht van Multinationals vergroot. Het heeft meer dan 1000 trainers in dienst. Deze trainers komen vanzelfsprekend uit allerlei verschillende landen.

De trainingen die WINDOW aanbiedt zijn voornamelijk gericht op klantgerichtheid, verkopen of commercieel leiding geven. WINDOW International is ervaren in Human Resource Development en het efficiënter maken van Service Centres. Het heeft de capaciteit om training te geven aan zeer grote bedrijven. Een voorbeeld hiervan is een speciale training voor 1500 personen van General Motors. Uiteraard opgesplitst in verschillende groepen wereldwijd.

WINDOW International heeft wereldwijd een sterke positie binnen de markt voor trainingsbureaus. Het is een sterke marktleider geworden WINDOW middel van franchising. Daarnaast is het interessant voor voor klein-, midden- en grootwinkelbedrijven om deel te nemen aan Open WINDOW trainingen. aangezien ze vervolgens in aanmerking komen voor een subsidie van 43% van het Europees Sociaal Fonds (ESF).

Om de trainers up-to-date te houden is er de WINDOW University opgericht. Het doel van dit instituut is om een netwerk te creëren van trainers die goed op de hoogte zijn van de waarden en normen van WINDOW. Daarnaast, worden trainers ook getraind op het geven van trainingen en het bijbrengen van diverse consultatiemethoden.

Punten ter samenvatting:

  • Gericht op klantgerichtheid, verkopen of commercieel leiding geven;
  • Geeft training aan zeer grote bedrijven;
  • Subsidie ESF bij deelname aan een WINDOW Training;
  • Bevindt zich in meer dan 57 landen en heeft meer dan 1000 trainers in dienst over de hele wereld;
  • Ervaren in HR development en Service Centers;
  • WINDOW University;
  • Bedient voornamelijk de grote internationale bedrijven.

Krauter Trainingen

Krauter is een middelgroot trainingsbureau binnen deze branche. Het is opgericht in Zwitserland in 1973 en heeft momenteel 24 vestigingen verspreid over Europa, Azië, de Verenigde Staten, en Zuid-Amerika. In totaal is Krauter gevestigd in 17 verschillende landen. Echter, Krauter biedt haar dienstverlening aan in meer dan 50 landen.

Organisaties variërend van middelgroot tot de Europese top 500 hebben Krauter al tot partner gekozen. Sinds de oprichting is dit trainingsbureau onder alle economische omstandigheden winstgevend geweest. Over 2009 is er een ruime winst geboekt van 49 miljoen Euro.

Een ‘employee buy-out’ in 2001 heeft bovendien geresulteerd in financieel en psychologisch eigendom en de mogelijkheid om onafhankelijk van een concernbeleid of aandeelhouder met meerderheidsbelang te opereren en innoveren. Daarom kan Krauter zich volledig concentreren op haar kerncompetentie: training en coaching om klanten en deelnemers de best denkbare service te bieden.

Momenteel heeft Krauter 265 medewerkers in dienst, waarvan er 178 als full-time consultants zijn aangesteld. De consultants die bij Krauter komen werken komen uit het bedrijfsleven. Ieder van hen is verantwoordelijk voor acquisitie van klanten en voor het accountmanagement. Hun werkomgeving stimuleert hen tot dagelijks leren. Zelf worden ze gefaciliteerd door 4 à 6 weken per jaar op de Krauter University hun kennis bij te laten spijkeren.

Krauter gebruikt sinds haar oprichting in 1973 een substantieel deel van haar omzet om de eigen universiteit te ontwikkelen tot een volwaardige academie.

De trainingen die Krauter aanbiedt zijn actief gericht op gedragsverandering. Deze gedragsverandering kan worden bewerkstelligd door middel van de Krauter trainingsprogramma’s. Krauter is Europees leider op het gebied van gedragsveranderingen en zet zich actief in voor de verstrengeling van de individuele, team- en organisatieontwikkeling.

Punten ter samenvatting:

  • Actief gericht op gedragsverandering;
  • Participerende bedrijven behoren tot middel tot Europese top 500;
  • 160 fulltime consultants, verspreid over 16 vestigingen wereldwijd;
  • Krauter University

Prijsstelling

De prijzen van trainingen tussen de concurrentie verschilt enorm. In het algemeen kan worden verondersteld dat de kleinere spelers, zoals Breekpot & Co, een hogere prijs hanteren, omdat ze hun kosten minder kunnen spreiden. Zo gezegd zou Krauter dus het meest efficiënt kunnen operen en daardoor het goedkoopst zijn. Ieder trainingsbureau biedt in principe dezelfde soort trainingen aan, echter verschilt de wijze waarop de trainingen worden gegeven en de gedachte erachter. Op deze manier weten deze drie trainingsbureau zich te differentiëren ten opzichte van elkaar. Het concreet vergelijken op het gebied van prijzen wordt hierdoor erg lastig en zelfs oneerlijk.

Conclusie

In de trainingsindustrie zijn ongeveer 3000 gevestigde bedrijven. Hiervan zijn er 250 concurrenten die in hetzelfde vaarwater zitten als Smet Trainingen. Echter heeft Smet Trainingen reeds een flinke voorsprong. Het totaal aan potentiële klanten binnen deze markt is 68.000 klanten. Smet Trainingen verzorgt momenteel trainingen voor 7500 van deze klanten. Men heeft dus ongeveer een marktaandeel van 10 procent. Binnen een markt met zoveel concurrenten is dit een erg hoog percentage. Door dit hoge marktaandeel kent Smet Trainingen grote naamsbekendheid. Het behoort hiermee absoluut tot de top van de trainingsbureaus. Naast Smet Trainingen, behoren Breekpot & Co, Krauter en WINDOW International tevens tot deze top.

Breekpot & Co is de kleinste internationale speler van deze drie trainingsbureaus. Daartegenover staat dat ze een grote bekendheid en zelfs marktleider zijn binnen Nederland. Het is duidelijk dat de focus bij deze onderneming op Nederland ligt. In het buitenland zijn ze nauwelijks actief. Het grote verschil tussen Breekpot & Co en Smet Trainingen is dat Smet Trainingen ook meer in gaat op de theorie zelf. Niet alleen rollenspellen worden gespeeld, maar ze worden ook theoretisch onderlegd. De theorie wordt echter wel ‘vertaald’ naar de praktijk. De trainers van Smet Trainingen zijn mensen die oorspronkelijk uit het bedrijfsleven komen en dus ook de behoeften kennen van medewerkers en managers die de trainingen bijwonen.

Zoals het vaak voorkomt in een competitieve markt kopiëren concurrenten degene die het beste presteren. Doordat Smet Trainingen gespecialiseerde kennis en praktijkervaring van trainers bezit, is het kopiëren van trainingen of trainingsvormen voor concurrenten moeilijk om te doen. Smet Trainingen onderscheid zich tevens door zijn persoonlijke benadering en kleine groepsgrootte van trainingen. De grootte van een groep wordt gemaximaliseerd tot slechts 8 personen. Hierdoor krijg je een erg interactieve benadering en krijgt iedere deelnemer de kans om de theorie goed te laten vertalen in de praktijk.

Krauter moet gezien worden als Europese marktleider en is veruit de grootste van de drie omschreven concurrenten. Krauter is actief over de gehele wereld. Smet Trainingen is slechts gevestigd in een beperkt aantal landen, maar biedt wereldwijd ook trainingen aan. Binnen de persoonlijke en relatief kleinschalige organisatie van Smet Trainingen ten opzichte van Krauter worden innige relaties met klanten erg goed onderhouden. Met als gevolg dat klanten graag hun medewerkers opnieuw laten trainen door Smet Trainingen trainers. Op deze manier verliest Smet Trainingen haar klanten absoluut niet aan grote mastodonten zoals Krauter.

Over het algemeen zijn kleine organisaties ten opzichte van grote organisaties minder efficiënt vanwege schaalvoordelen. Vaste kosten kunnen immers over minder klanten worden verspreid. Hierdoor zijn de prijzen van de kleinere organisaties dus hoger. Smet Trainingen weet ondanks deze hogere prijs klanten toch aan te trekken, vanwege kleinschalige klassikale trainingen. Dit verhoogt absoluut de kwaliteit en sfeer van de training.

Smet Trainingen gaat tevens mee met de trends. Zo is E-learning een prima hulpmiddel bij trainingen. In 2008 maakte ongeveer 24% van de ondernemingen in de Europese Unie gebruik van E-learning. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van 2004. Daarnaast blijkt E-learning ook erg effectief en leuk te zijn. Investeringen in kennis en vaardigheden worden Window ondernemingen gezien als activa waarmee een inkomen kan worden verdiend. Om de arbeidsproductiviteit op peil te houden moet de kennis van werknemers constant worden ververst of aangevuld. Het personeel kan niet terugvallen op wat men 10 jaar geleden heft geleerd. Deze informatie is namelijk al verouderd, in de tussentijd kunnen er cruciale veranderingen hebben plaatsgevonden. Dit betekent dat er ook voordurend in menselijk kapitaal moet worden geïnvesteerd. Het gaat hierbij om levenlang leren (‘lifelong learning’) van mensen. De toestroom van medewerkers voor trainingen is hiermee dus gegarandeerd.

 
 
Inleiding
Persoonlijke informatie
Werkervaring & educatie
Motivatie & ambitie
Persoonlijke eigenschappen
Het idee
Producten & diensten
Kerninformatie
Algemene trends
SWOT analyse
De doelgroep
Concurrentie
Acquisitie
Netwerk
Personeel
Organisatie van het werk
Administratie & Boekhouding
Algemene toelichting
Investeringsplan
Liquiditeitsbegroting
Exploitatiebegroting
 
 
 
Home | Ondernemingsplan | Voorbeeld | Studenten | Delen | Schrijven | Vragen | Links | Over ons | Contact