Kledingzaak > SWOT analyse

Strenghts:

Contacten binnen Sector
Doordat ik al een aantal jaren meeloop in de modewereld. Met name als Shopmanager heb ik veel contacten met ontwerpers en leveranciers. Via een Nederlandse ontwerper ben ik in contact gekomen met een Italiaanse onderneming die exclusieve herenmode levert in Europa. Inmiddels heb ik al een aantal keren met hem gesproken en tot de conclusie gekomen dat de collectie die hij levert perfect aansluit op de behoefte van Nederlandse mannen. De basis-collectie kan binnen 6 weken worden geleverd.

Ervaring in de mode
Zoals eerder gezegd ben ik reeds 10 jaar actief in de Modebranche. Mode is daadwerkelijk mijn passie en wil dit ook overbrengen aan mijn klanten. Als verkoper ben ik opgeklommen tot Shopmanager van diverse grote ketens in Nederland. Ik ben van mening dat mensen door mijn passie voor mode graag bij mij iets willen kopen. Ik ben niet alleen plezierig in omgang, maar kan ook nuttige adviezen verstrekken aan mijn klanten. Ik weet immers hoe ik ze het beste moet benaderen. Daarnaast heb ik met targets moeten werken. Dit is mijn altijd goed afgegaan.

Algehele uitstraling
De uitstraling van Vicenzo moet exclusiviteit uitstralen. De buitenkant moet minstens zo indrukwekkend zijn als de binnenkant. Uiteindelijk draait het er allemaal om dat mannen over onze drempel stappen en met een volle tas kleding de drempel weer over stappen. Het creëren van exclusiviteit heeft natuurlijk ook nadelen, aangezien veel mensen denken dat dit gepaard gaat met erg dure artikelen. De collectie zal absoluut niet duurder zijn dan de bekende merken die bij de Bijenkorf in de schappen liggen.

Weaknesses:

Deventer
Deventer is natuurlijk niet het mode-mekka van Nederland. Mensen zijn nogal behoudend tegenover exclusieve dessins of felle kleuren. De collectie zal hier dus op aan moeten worden gepast, zodat inwoners van Deventer en omgeving kunnen worden vervuld in hun behoeften.

Opportunities:

Ligging & Bereikbaarheid
Het pand ligt in het centrum van Deventer aan een gezellig pleintje. Daarnaast is er parkeergelegenheid op korte afstand. Het winkelend publiek komt eigenlijk automatisch, vanuit de parkeerplaats langs Vicenzo. Er is dus voldoende bereik wat we kunnen uitbuiten.

Webshop
De online verkoop van kleding gaat in tegenstelling tot de winkelverkoop van kleding erg goed. Het is dus belangrijk om hier op in te springen.

Threats:

Afhankelijk van leverancier
Vicenzo is afhankelijk van slechts één leverancier. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen. Zo is de Italiaanse leverancier relatief kleinschalig, en moet de kleding een aantal weken van tevoren worden besteld. Het transport van Italië naar Nederland duurt natuurlijk ook een poosje, waardoor populaire producten niet altijd even goed aangevuld kunnen worden. Een goed inkoopbeleid is dus van cruciaal belang.

Kledingverkoop
De kledingverkoop zit helaas in een dip. Door het aanbieden van exclusieve herenmode stappen wij een nichemarkt in die meer zekerheid biedt.

 
 
Inleiding
Werkervaring & educatie
Motivatie & ambitie
Persoonlijke eigenschappen
Het idee
Producten
Kerninformatie
SWOT-Analyse
Marktinfo
Doelgroep
Concurrentie
Product
Prijs
Plaats
Promotie
Personeel
Organisatie van het werk
Administratie & Boekhouding
Verzekering, Belasting
Investeringsplan
Liquiditeitsbegroting
Exploitatiebegroting
 
 
 
Home | Ondernemingsplan | Voorbeeld | Studenten | Delen | Schrijven | Vragen | Links | Over ons | Contact