Kledingzaak > Marktinfo

Kledingbranche

Oktober was een slechte maand voor de Nederlandse detailhandel. Door onder andere een minder gunstige samenstelling van de koopdagen dan in 2009, heeft de detailhandel 1,7 procent minder omgezet dan in oktober 2009, maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend (CBS). Non-foodwinkels behaalden bijna 4 procent minder omzet.

Vooral de kledingwinkels en winkels in de woninginrichting hadden een slechte maand. Hoewel in september de omzet van textielsupermarkten nog bijna 4 procent was gestegen ten opzichte van september 2009, viel de omzet in oktober juist ruim 9 procent lager uit. Volgens het CBS bleven de prijzen vrijwel gelijk, vooral het volume kromp.

De totale omzet van de detailhandel in oktober was 1,7 procent lager dan in oktober 2009. De prijzen waren 1,3 procent hoger. Na de correctie voor de minder gunstige samenstelling van de koopdagen, zou er volgens het CBS sprake zijn van een omzetgroei van 1 procent.

Webwinkels doen het nog altijd goed. De omzet van de detailhandel via internet was ruim 11 procent hoger dan een jaar eerder. Deze detaillisten behalen het hele jaar al hogere groeicijfers dan de detaillisten via fysieke winkels.

E-commerce

De online verkoop van kleding zal tot 2014 met 58 procent groeien. Dat is althans de verwachting van Textiles Intelligence, een bedrijf in business information. De markt voor online mode groeit daarmee sneller dan alle andere sectoren die artikelen online verkopen.

Wereldwijd is de online markt voor kledingverkoop een belangrijke. In de VS wordt 16 procent van de online bestedingen uitgegeven aan kleding. In Nederland is kleding -volgens gegevens van thuiswinkel.org- met een jaaromzet van 270 miljoen euro de op twee na grootste productcategorie online. Volgens het rapport Global Apparel Markets van Textiles Intelligence zal de online verkoop van kleding tot 2014 met 58 procent groeien. Dat is sneller dan de groei in andere segmenten, zoals bijvoorbeeld de nu meest verkochte productgroep: elektronica.

Het is dan ook niet zo gek dat drie van de grootste spelers online zich opmaken voor de strijd om de online kledingconsument: Amazon, eBay en Google lopen zich warm, zo meldt het rapport in dat gedeelte van het rapport dat is getiteld: ‘Amazon, eBay and Google battle for growth in the global apparel market’

Amazon betrad de kledingmarkt met de lancering van de Outdoor Recreation Store, de Denimstore, Zappos.com en buyVIP.com, waar het exclusieve collecties wist te lanceren. EBay bracht een kledinglijn uit onder zijn eigen merknaam, wist de ontwerper Derek Lam te verleiden een collectie exclusief op de site te verkopen en richtte een outletwinkel op.

Google heeft tot nu toe nog niet veel ervaring met retailen, maar heeft voor kleding een webwinkel opgezet onder de naam Boutiques.com, waarop consumenten hun eigen gepersonaliseerde boetieks kunnen runnen, geholpen door aanbevelingen en advies van sterren en mode-experts.

 
 
Inleiding
Werkervaring & educatie
Motivatie & ambitie
Persoonlijke eigenschappen
Het idee
Producten
Kerninformatie
SWOT-Analyse
Marktinfo
Doelgroep
Concurrentie
Product
Prijs
Plaats
Promotie
Personeel
Organisatie van het werk
Administratie & Boekhouding
Verzekering, Belasting
Investeringsplan
Liquiditeitsbegroting
Exploitatiebegroting
 
 
 
Home | Ondernemingsplan | Voorbeeld | Studenten | Delen | Schrijven | Vragen | Links | Over ons | Contact