Elevator pitch

Elevator pitch

Als ondernemer moet je jouw bedrijf in een korte tijd goed kunnen omschrijven, altijd en overal. Klanten kunnen tenslotte overal vandaan komen. Een krachtige elevator pitch kan je hierbij helpen.

Wat is een elevator pitch?

Stel dat iemand op een verjaardag vraagt wat jij precies voor werk doet, wat zeg je dan? In het ideale geval kom je met een korte maar krachtige samenvatting van je bedrijf. Je kunt misschien niet alles vertellen, maar niemand zit op een urenlang betoog te wachten. Bij interesse zullen ze namelijk vanzelf verder vragen.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Zo’n sterke samenvatting van een presentatie wordt ook wel de elevator pitch genoemd. wordt ook wel de elevator pitch genoemd. De gedachte erachter is dat het zomaar kan gebeuren dat je in de lift stapt en daar de persoon die je nodig hebt tegenkomt. De ideale klant, leverancier of businesspartner bijvoorbeeld.

Je hebt die halve minuut dat je in de lift staat de tijd om deze persoon zo geïnteresseerd te maken, dat diegene daarna nog even met je blijft praten of contactgegevens wil uitwisselen.

Vind je een elevator pitch maar lastig? En heb je moeite om jouw producten te verkopen? Verkopen is een vak en nieuwe klanten werven is een expertise op zich.

Eigenschappen van een goede elevator pitch

Elevator Pitch

Elke elevator pitch is anders. Zo zal een innovatief bedrijf vertellen over toekomstverwachtingen en unieke eigenschappen. Een discounter zal juist vertellen over zijn of haar lage prijzen en misschien het marktaandeel.

Je pitch hangt niet alleen af van jouw unieke punten, maar ook aan wie je voor je hebt. Op een verjaardag vertel je misschien een algemeen praatje. Een bank vertel je juist over je winstgevendheid en een klant over het unieke product. Toch zijn er punten die in geen enkele elevator pitch mogen ontbreken:

  1. Less is more
    Een elevator pitch mag anderhalve minuut duren. Maar elke seconde die je eraf weet te snoepen, maakt je pitch beter. Als je jouw bedrijf in twintig seconden kunt neerzetten met rust in je spraak en houding, maakt dat je pitch ijzersterk.
  2. Blijf persoonlijk
    Het is jouw pitch. Vertel dus in ieder geval wie jij bent en wat jouw link is met het verhaal. Maar let op: houd het wel zakelijk. Begin dus niet met: ‘Ik ben Piet, vierendertig jaar, getrouwd met twee kinderen. Ik woon in Amsterdam en houd van vissen. Maar begin wel met: ‘Ik ben Piet en tijdens het vissen ergerde ik mij vaak aan probleem x. Hier heb ik iets op gevonden.’ Door het persoonlijke haakje zien mensen niet alleen een succesvol bedrijf, maar verbinden ze dit meteen aan jou als ondernemer.
  3. Jip-en-Janneke-taal
    Een elevator pitch moet wel te begrijpen zijn. Jargon of uitgebreide analyses en uitleg horen niet thuis in je pitch. Ze kunnen wel het antwoord op vragen na je pitch zijn. Maar de pitch zelf moet vooral makkelijk te begrijpen zijn. Jip-en-Janneke-taal in je pitch is dus geen enkel probleem, het is zelfs een pre.
  4. Feitelijk en eerlijk
    Een pitch is niet een reclame op tv. Je hoeft dus geen sprookjes te vertellen. Juist met eerlijkheid, echte cijfers en pure feiten maak je een pitch sterk. Blijf daarom authentiek. Als dat betekent dat je iets minder positief bent, is dat geen probleem. Passie en geloof van een ondernemer maakt heel veel goed, zolang je maar eerlijk en gedreven overkomt. Feitelijk en to-the-point dus.
  5. Richt je op je publiek
    Als je net je pitch gehouden hebt voor bankmensen en investeerders, zal je een pitch vol cijfers in gedachten hebben. Probeer je pitch toch steeds aan te passen. Mocht je morgen een collega of mogelijke klant tegenkomen, dan moet je een ander verhaal kunnen houden. Blijf persoonlijk en richt je altijd op de persoon die jij nu spreekt.
  6. Je pitch is die van vandaag
    Blijf actueel en gericht op het nu. Pitch nooit een bedrijf zoals die er over drie jaar uit kan zien. Investeerders willen eigenlijk binnen twee jaar uitstappen, dus binnen een jaar moet er rendement zijn. Tenzij je een langdurige octrooi en uitvindingsprocedure ingaat, is er geen reden voor verre toekomstbeelden. Pitch dus alleen wat je vandaag of morgen bereikt hebt. Als het vandaag goed zit, fantaseren investeerders vanzelf verder over hoe het er morgen uit kan zien.

Leer je elevator pitch kennen

Pitchen leer je niet door erover te lezen of door alle tips te kennen. Je leert het door te doen. Pas als een investeerder je hele plan met de grond gelijk maakt, pas als een potentiële klant met drie alternatieven komt dat volgens hem een beter idee zijn, pas als je partner je in je gezicht uitlacht, leer je echt een goede pitch te maken.

Nergens is leren van je fouten zo belangrijk als in je pitch. Blijf jezelf verbeteren. Als het voor jouw bedrijf belangrijk is dat je een goede pitch neer kunt zetten, moet je dit dus vaak doen. Eerst voor jezelf voor de spiegel. Dan voor vrienden. Dan op alle mogelijke momenten dat het even kan. En tenslotte voor die ideale klant of investeerder.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten